ویژه نامه هفته مشاغل

 
ادامه مطلب

تاريخ : یک شنبه 31 فروردين 1393برچسب:, | 19:18 | نویسنده : علی اکبری |

1ـ   برای انجام کار عملی و یا تحقیق به صورت گروهی، در زمان و فرصت مناسب دو بار از تک تک اعضای گروه دعوت به کار نمایید. با هم درباره انجام کار مشورت و وظایف را بین خود تقسیم نمایید. در صورت عدم همکاری تعدادی از اعضا، شما با دیگر افراد گروه نسبت به انجام کار عملی و یا تحقیق اقدام نمایید تا زمان انجام کار را از دست ندهید. به یاد داشته باشید که در کارهای گروهی یا تحقیق­ها هیچ یک از اعضا، سرگروه نیست. پس منتظر دیگران نباشید و کار را شما شروع کنید. دبیر در هنگام ارزشیابی کارهای عملی، چگونگی همکاری اعضای گروه را بررسی و به هر فرد امتیاز مناسب خواهد داد.

2ـ   در ابتدای کار عملی یا تحقیق خود، صورت کامل سئوال را از روی کتاب با صفحه دقیق آن بنویسید. سپس نام کلیه اعضای گروه خود را نوشته و در خط دیگر نام کسانی را که در انجام کار عملی و یا تحقیق فعال بوده­اند، مجددا بنویسید. کل تحقیق خود را حداکثر در یک صفحه A4 خلاصه کنید. اگر باز هم مطلب مفید داشتید، پشت همان برگه A4 بنویسید. به هیچ عنوان برگه را کوتاه نکرده و یا از برگه­های غیر A4 استفاده نکنید.

3ـ   اکثر کارهای عملی یا تحقیق­ها دارای کلمات مشکل، اشکالات تایپی، مطالب زاید، کلمات ناآشنا، تلفظ­های سخت، عبارت­های انگلیسی و ... هستند. بنابراین این کلمات را اصلاح و به جای آن­ها از کلمات ساده­تری استفاده کرده و یا درباره آن­ها اطلاعات کافی کسب کنید. در غیر این صورت آن­ها را از کار عملی یا تحقیق خود حذف نمایید.

4ـ   حتما در کار عملی یا تحقیق خود از تصاویر، نمودار، جدول، نقشه، چارت و ... استفاده کنید. این افزودنی­ها کار عملی یا تحقیق شما را معتبرتر، دقیق­تر، گویاتر و قابل فهم می­نماید.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, | 11:13 | نویسنده : علی اکبری |

۱-   تبديل كلاس درس به كارگاه با تغيير آرايش چيدن ميزها و نيمكت ها

2-   استفاده از حياط مدرسه به عنوان كارگاه براي كار عملي هاي پر سر وصدا

3-   آوردن ابزار توسط دانش آموزان و همكاران به صورت امانت

4-   گروه بندي دانش آموزان و تشويق آنان به خريد ابزاركارگاهي به صورت شخصي

5-   استفاده از كارگاه مدارس هم جوار در صورت امكان

6-   ترتيب دادن بازديد دانش آموزان از كارگا ههاي واقعي (كمك از والدين اهل فن )

7-   فيلم برداري و عكسبرداري واستفاده از انواع رسانه ها براي نمايش يك كار عملي و سپس پخش براي دانش آموزان

8-   تهيه فيلم هاي آموزشي (شامل تدريس ساير دبيران و كارهاي فني و....)

9-   انجام برخي از كارهاي عملي در منزل به صورت فردي يا گروهي و نوشتن گزارش توسط دانش آموران

10-  دعوت صاحبان مشاغل به كلاس و شرح براي دانش آموزان البته اگر از والدين بچه ها باشند بهتر است

11- ترغيب وتشويق دانش آموزان وبه كار گيري خلاقيت آنان در ساخت وسايل گوناگون در مراسم مختلف ايام سال مانند دهه فجر-  اعياد و غيره

12- تهيه صندوقي كه دانش آموزان به صورت داوطلبانه كمك هاي مالي و غيره

به تجهيز كارگاه  مدرسه نمايند



تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, | 11:6 | نویسنده : علی اکبری |

-موادّ اوّلیه مورد استفاده آن در دسترس‏ باشد.

-از موادّ سبک و شکل‏پذیر استفاده شود.

-حاصل کار به دست آمده،برای سازندهء آن قابل استفاده باشد.

-انجام کار از عهده نوجوان برآید و او را خسته نکند،به عبارت دیگر توان انجام آن را داشته باشد.

-اصول فنّی و علمی در آن رعایت شده‏ باشد.

-جنبه‏های آموزشی آن کار بر سایر جنبه‏ها مانند سرگرم‏کننده و تفریحی بودن غلبه‏ داشته باشد.

-موادّ اوّلیه ارزان قیمت و تهیه آن ممکن‏ باشد.

ضمنا باید در نظر داشت که زمینهء قبلی‏ نوجوانان بر انجام چنین کارهایی،بازیهای‏ دوران کودکی و معلومات کسب شده آنان در دورهء ابتدائی است.....



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, | 11:4 | نویسنده : علی اکبری |

برنامه ی درسی ((آموزش حرفه و فن)) سابقه ای حدود 4 دهه در نظام آموزش و پرورش ایران دارد. آنجایی كه در تیرماه 1346 برنامه ریزان مطالعات خود را در خصوص آموزش راهنمایی مطرح كردند ، برنامه ی درسی حرفه و فن نیز مطرح بود. تا قبل از آن در دوره های ابتدایی و مرحله ی اوّل دبیرستان درس جدیدی به نام كـاردستی برای پسران و خانه داری برای دختران بود.

در سال 1350 همزمان با مطرح شدن مقطع آموزش راهنمایی درسی به نام مقدمات حرفه و فن در سه زمینه ی (صنعت ،  خدمات و كشاورزی) شروع به كار نمود. از مشخصات این دوره می توان به موارد زیر اشاره كرد:

1)برای هر پایه 3 كتاب تدریس می شد.

2)ساعات تدریس 4 ساعت

3)امتحان پایانی از نوع عملی و شفاهی بود و برنامه ی امتحان كتبی مطرح نبود.

 در سال 1359 كتاب های مقدمات حرفه و فن به شناخت حرفه و فن تغییر نام داد كه از ویژگی های این دوره می توان به موارد زیر اشاره كرد:

 1)تالیف كتاب ها در 5 فصل و به صورت جداگانه و اختصاصی برای پسران (جلد سبز) و دختران (جلد بنفش)

2)ساعات تدریس از 4 ساعت به 3 ساعت تقلیل پیدا كرد.

3)....



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, | 11:1 | نویسنده : علی اکبری |

اگر به نحوه تقسیم بندی نمره درس حرفه و فن نظری بیفکنیم متوجه می شویم که درس حرفه وفن بدون کار عملی هیچ معنایی ندارد. از طرفی هم در آموزش و پرورش هیچ گاه توجهی به تجهیز مدارس به فضا و امکانات کارگاهی نشده است، بودجه مدارس اندک است، مدارس فضای کافی برای اختصاص دادن به کارگاه ندارند و…. همه این ها قبول اما به نظر شما باید دست روی دست بگذاریم وبا خیال راحت بگوییم چون مدرسه ما کارگاه و امکانات ندارد از انجام کار عملی معذوریم. اگر همه دبیران اینگونه فکر می کردند پس الان درهیچ مدرسه ای نباید  کارگاه و تجهیزات کارگاهی وجود می داشت. جالب اینجاست که همین دبیران محترم که دلیل انجام نشدن کارهای عملی را نبود امکانات می دانند وقتی از مدیر مدرسه آنها می خواهی که به فکر تجهیز کارگاه مدرسه باشد می گویند بارها به معلم حرفه وفن گفته ایم که وسایلی را که لازم دارد تهیه کند و فاکتور خریدشان را بیاورد تا پولش را پرداخت کنند اما دبیر محترم ترجیح می دهد سر کلاس بنشیند و کار عملی هم انجام ندهد. حتی مدیر مدرسه برای اثبات ادعای خود آزمایشگاه مدرسه و سایر امکاناتی را که با کمک معلمین دروس دیگر تهیه کرده نشان می دهد و می گوید اگر کم کاری از طرف مدرسه باشد پس مدرسه نباید آزمایشگاه و وسایل لازم برای سایر دروس را هم تهیه می کرد. از قدیم گفته اند حرمت امام زاده به متولیش هست، خب وقتی خود ما به درسمون اهمیت ندیم چه انتظاری داریم که سایرین براش ارزشی قائل بشن. البته از این مورد بدتر هم هست مدارسی هم وجود داردکه کارگاه و امکانات در حد مناسبی رو داره اما وقتی سر کلاس دانش آموز اره مویی رو می بینه  میگه که تا همون روز اونو ندیده  واسمش رو بلد نیست. یا هر ساله تعداد زیادی مدار کلید دو پل و تبدیل و… از داخل آشغال ها پیدا میشه که بچه ها هرسال وسایلش رو میخرن و تو خانه می بندند( یا می دادن کسی براشون می بنده) و بعد از تحویل دادن به دبیر پرت میشه داخل کارگاه و سال بعد باز روز از نو روزی ازنو. و این در حالی که از توی آشفته بازار کارگاه همه ابزار ها و وسایل لازم برای انجام کارهای عملی در مدرسه به تعداد زیاد پیدا میشه ولی کسی به اونها توجه نمکنه. کاری نداریم که مدیر محترم هم آخر سال به من  دبیر حرفه میگه دبیر واقعی فلانی … بود ما پارسال از اول سال تا آخر سال همش انواع غذاها و شیرینی ها رو می خوردیم ولی امسال هیچی…… البته من به هیچ عنوان قصد ندارم مشکلات درس حرفه و فن را به گردن معلمان این درس بیندازم اما باید قبول کنیم که حداقل به عنوان یک معلم می توانیم بخشی از این کاستی ها را جبران کنیم



تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, | 10:54 | نویسنده : علی اکبری |

۱-این درس هدفش آن است که دانش آموز جدا از سایر دروس با درسی برخورد کند که در آن بیشتر به عمل بپردازد

۲-تدريس حرفه وفن به صورت نظري و انتزاعي بدون كارهاي عملي كار خيلي سختي نيست و از عهده دبير هر رشته اي بر مي آيد ولي نتيجه مطلوب را ندارد.

۳-از بین الگوهای تدریس ، الگوی یادگیری مشارکتی ، الگوی مناسبی برای تحقق هدف های این برنامه درسی و همچنین رشد و توسعه علاقه به یادگیری چگونه دانستن، چگونه انجام دادن ، چگونه بودن و زندگی با دیگران است.

۴-هم ردیف فعالیتهای "تحقیق کنید – بحث کنید – فکر کنید و یا بیشتر بدانید " فعالیتی تحت عنوان " تصویر را تفسیر کنید " همراه با تصاویر قابل تفسیر در راستای موضوع درس طراحی و در متن دروس حرفه وفن قرار دهید تا امکان ارتقاء سواد تصویری به مرور زمان برای فراگیران فراهم گردد ، برتری این فعالیت علاوه بر امکان یادگیری عمیق همراه با تجزیه و تحلیل مطالب ، موجبات تعمیم مطالب فرا گرفته به مطالب یاد نگرفته خواهد گردید و راهبردی مناسب برای رسیدن دانش آموز به مرحله ی خودآموزی را فراهم می آورد

۵-برای فراگیری مهارتهای عملی مانند: کارکردن با دستگاه ، نوشتن گزارش، ساخت وسیله، پخت غذا و شیرینی،طرح قضاوت عملکرد طرح مفیدی است

 ۶-ضرورت انجام كارهاي عملي درس حرفه و فن لازم به ذكر است درس حرفه و فن يك درس عملي و كتبي است به همين خاطر براي ارزشيابي دانش آموز طيبعتاً مشكلاتي به وجود مي آيد براي موارد نظري و كتبي صرفا با برگزاري يك امتحان روي ورقه مسئله حل است ولي در موارد عملي اينگونه نيست دانش آموزي كه ذوق فعاليتهاي عملي دارد انتظار دارد كه از او امتحاني با توجه به اندوخته و اطلاعات عملي وي به عمل آيدو اگر اينگونه نشود يعني اينكه دبير بدون آزمون عملي نمره ي عملي براي دانش آموز قرار دهد مورد رضايت دانش آموز نيست اگر چه آن نمره بالا باشد حال اگر اين روند ادامه يابد قطعا دانش آموزان براي اين درس ارزش خاصي قائل نمي شوند كه منجر به بي علاقگي دانش آموزان شده و استعدادهاي آنان در اين زمينه شكوفا نمي شود ودر نتيجه اهداف تعليم و تربيت در اين بخش معطل شده و از طرفي هر دبيري كه مهارت لازم براي اين در س را ندارد متقاضي تدريس حرفه و فن مي شو



تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, | 10:49 | نویسنده : علی اکبری |
 

تصاویری دیدنی از جنگل های آمازون - آکا

آمازون، نام جنگل بسیار بزرگی در شمال آمریکای جنوبی است. جنگلهای بارانی آمازون در تمام فصول سال دارای هوایی گرم با رطوبتی بسیار زیاد می‌باشند چراکه تقریباَ هر روزه باران سنگینی در سرتاسر آمازون می‌بارد. متوسط درجهٔ حرارت، در مرکز آمازون، در حدود ۳۰ درجهٔ سانتیگراد (۸۶ درجه فارنهایت) غربی‌ترین بخش این منطقه، در حدود ۲۵ درجهٔ سانتیگراد (۷۶ درجه فارنهایت) است. همینطور آمازون بزرگ‌ترین رودخانه جهان است که انشعابات زیادی دارد که بخشی از آن بهدریا ریخته و نیز حدودا دو درصد از آب شیرین این رودخانه به اقیانوسها میریزد.

 بستر این رودخانه بسیار عریض و طویل است و از نظر درازا یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های جهان است که بین ۶.۲ و ۶.۷ هزار کیلومتر درازی دارد اما آمازون تنها بزرگترین رودخانه جهان نیست بلکه بزرگترین و شگفت انگیز ترین خانه حیات وحش و طبیعت دست نخورده دنیاست. این منطقهٔ جنگلی که رودخانهٔ آمازون نیز از میان آن می‌گذرد بخش‌هایی از کشورهای برزیل، اکوادور، گویان، کلمبیا، ونزوئلا، بولیوی، پرو و سورینام را در برمی‌گیرد. بیشتر بخش جنگل‌هایآمازون در خاک برزیل با ۶۰% و پرو با ۱۳% مساحت کلی جای دارد. جنگل آمازون نامزد قرار گرفتن در فهرست عجایب هفتگانه جدید است.

 

تصاویری دیدنی از جنگل های آمازون

تصاویری دیدنی از جنگل های آمازون - آکا

تصاویری دیدنی از جنگل های آمازون

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:, | 10:52 | نویسنده : علی اکبری |

سوالات متن پودمان 9 کتاب کار و فناوری پایه هفتم

پرورش و نگه داری گیاهان

1- مشاغل مربوط به کشاورزی در چند گروه طبقه بندی می شوند؟

زراعت ، باغبانی ، ماشین های کشاورزی ، دامپروری ، صنایع غذایی و منابع طبیعی

2- برای پرورش گیاهان چه کارهای را باید انجام داد؟

بررسی امکان پرورش یک گیاه

آماده کردن بستر کاشت

کاشت

داشت

برداشت

کارهای پس از برداشت

3- عوامل و نیازهای مورد نیاز گیاهان را نام ببرید.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:, | 10:23 | نویسنده : علی اکبری |
 

انیمیشن درس حرفه و فن

چهار مرحله ی کار موتور ( مکش - تراکم - انفجار - تخلیه )



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:, | 10:13 | نویسنده : علی اکبری |

چگونه خودمان یک لامپ LED بسازیم!

پس از اینکه درخواستهای شما رو در باره اطلاعاتی درباره لامپ های LED دیدم تصمیم گرفتم یه آموزش واستون بذارم که خودتون بتونید لامپ LED بسازید. البته این کار به یه مقدار صبر و بردباری و دقت لازم داره. خوب می پردازم به آموزش.

ساخت لامپ led

شما به وسایل زیر برای شروع کار نیاز دارید:

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, | 22:33 | نویسنده : علی اکبری |

آشنایی با موتور خودرو و اجزای آن

اگر تا به حال به موتور خودرو خود نگاه کرده باشید شاید از چیز هایی که در داخل آن وجود دارد متعجب شده باشید؟ شاید در نظر اول موتور ماشین می تواند شبیه به یک سیستم بزرگ گیج کننده و متشکل از فلزات، لوله ها و سیم ها باشد.

ممکن است بخواهید که از روی کنجکاوی بدانید که در این سیستم پیچیده و بسته چه می گذرد. و اصطلاحاتی مانند: شش سیلندر، چهارسیلندر، میل بادامک، پیستون ، سنسور انژکتور، دریچه های پاشش سوخت و … به چه معنی و مفهومی می باشند.

در این مقاله درباره اساس یک موتور بحث خواهد شد و سپس به جزئیات چگونگی اتصال قطعات به یکدیگر خواهیم پرداخت.

هدف از یک موتور بنزینی تبدیل بنزین به حرکت است. بنابراین خودروی شما می تواند حرکت کند و ساده ترین راه برای ایجاد حرکت، مشتعل ساختن بنزین در داخل موتور است. بنابراین موتور ماشین یک موتور احتراق داخلی است. یعنی احتراق به صورت داخلی اتفاق می افتد.

 

قسمت های اصلی موتور:

سیلندر قلب موتور است که پیستون در داخل آن بالا و پائین می رود. موتوهایی با یک سیلندر وجود دارند که از این نوع موتورها در ماشین های چمنزنی استفاده می شود. اما بیشتر خودروها بیشتر از یک سیلندر دارند (۴،۶،۸ سیلندر) . در یک موتور چند سیلندر، سیلندر ها معمولا در یکی از این سه حالت  چیده می شوند: خطی، Vشکل (خورجینی) یا تخت که در شکل های زیر نشان داده شده است :

 موتورخطی: سیلندرها در یک خط و در یک ردیف مرتب شده اند .

موتور

موتور خورجینی: سیلندرها در این حالت در دو ردیف که نسبت به یک دیگر زاویه مشخصی دارند قرار گرفته اند.

موتور خودرو

موتور تخت: سیلندرها در این حالت در دو ردیف مخالف همدیگر قرار دارند.

موتور



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, | 22:14 | نویسنده : علی اکبری |

تغییر فصل ها رو بنگر و گذر عمر ببین

 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



تاريخ : یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, | 22:13 | نویسنده : علی اکبری |

آموزش سه نما

 

یک تصویر رو می تونید از جهت های مختلفی ببینید ، درحقیقت تصویر همان چیزی است که از یک جسم دیده می شود، و تصویرگیری به مفهوم ترسیم تصاویر یک جسم از جهت های مختلف است. برای مثال به جسم زیر از روبرو نگاه می کنیم :

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, | 22:11 | نویسنده : علی اکبری |
تاريخ : یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, | 22:9 | نویسنده : علی اکبری |

معما

 

به تصویر زیر با دقت نگاه کنید و بگویید که چند حیوان می بینید.

suherfe.blogfa.com

 

برای دریافت جواب داخل پرانتز ۲ بار کلیک یا محتویات داخل آن را انتخاب کنید.

 

جواب۶ )



تاريخ : یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, | 22:9 | نویسنده : علی اکبری |

1- چند مورد از وسایلی که در نقشه کشی استفاده می شود را نام ببرید .

2- تخته رسم چیست ؟

3- کاربرد خط کش تی را بیان کنید .

4- انواع مداد نقشه کشی و کاربرد های هر یک را بیان کنید .

5- از شابلون به چه منظوری در نقشه کشی استفاده می کنند ؟

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, | 22:6 | نویسنده : علی اکبری |

ساخت لوستر با پاکت شیر


ساخت لوستر با پاکت های شیر دور ریختنی را به صورت تصویری به شما آموزش داده ایم .

 

موزش تصویری ساخت لوستر, ساخت لوستر با پاکت شیر


موزش تصویری ساخت لوستر, ساخت لوستر با پاکت شیر



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, | 21:14 | نویسنده : علی اکبری |

تزیین تخم مرغ هفت سین 93 با جوراب


تزیین تخم مرغ سفره هفت سین, نحوه تزیین تخم مرغ


روشی برای طرح دار کردن تخم مرغ های هفت سین ...
چند تا برگ و گل کوچیک رو از باغچه بچینید .. اونها رو حدود پنج دقیقه داخل آب قرار بدید و سپس روی سطح تخم مرغ قرار بدید .

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, | 21:9 | نویسنده : علی اکبری |

نکاتی در مورد شستشو و آویزان کردن لباس

 

 

 

نکاتی در مورد شستشوی لباس و آویزان کردن آن

 

 

اگر لباسهاي شما بسيار كثيف شدند، مي توانيد از نوشابه گاز دار كمك بگيريد. به اين صورت كه يك شيشه نوشابه را همراه با پودر لباسشويي روي لباسهاي كثيف بريزيد و به طور معمولي آنها را بشوييد. خواهيد ديد كه لباسها چقدر تميز مي شوند.

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, | 21:6 | نویسنده : علی اکبری |
صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 20 صفحه بعد