آشنایی با مدارهای الکتریکی سری و موازی

 پودمان کاربابرق کاروفناوری هشتم

آشنایی با مدارهای الکتریکی سری و موازی

انرژي الكتريكي را مي توان از تبديل ساير انرژي ها از قبيل انرژي مكانيكي، نوراني،حرارتي، شيميايي و ... به دست آورد. يكي از منابع متداول براي توليد انرژي الكتريكي پيل يا باتري است. در پيل انرژي شيميايي به انرژي الكتريكي تبديل مي شود. براي استفاده از انرژي الكتريكي لازم است مدار الكتريكي تشكيل شود.

يك مدار الكتريكي معمولاً شامل اجزا يا قطعات اساسي، مانند مقاومت، لامپ، کلید و سیم هاى رابط است. هر مدار به يك منبع تغذيه ي الكتريكي مانند باتري متصل مي شود. سيم ها، يا نوارهاي ارتباط دهنده ي مدار، از يك ماده ي هادي الكتريسيته ي خوب مانند مس تشكيل مي شوند. در مدار الكتريكي بسته، اتصال دهنده ها و ساير قطعات، يك حلقه ي بسته را به وجود مي آورند و تنها در اين صورت است كه جريان برق برقرار مي شود.

قطعات مدارهاي الكتريكي را با علائم يا نشانه هايي مخصوص نمايش مي دهند. به اين ترتيب كه براي هر قطعه يا هر اتصال دهنده يك علامت اختصاري فني خاص تعريف مي كنند.

در تصاویر زیر مدارهای سری و موازی را مشاهده مي كنيد.

 

مدار سری : در این نوع از مدارها لامپ ها به صورت پشت سر هم وصل می شوند یعنی هرلامپ در مسیر عبور جریان الکتریکی قرار دارد و مقداری از مسیر را می سازد در این صورت اگر یک لامپ در مسیر این مدار بسوزد در نتیجه مدار قطع شده و همه ی لامپ ها خاموش می شوند


 

مدار موازی: در این نوع از مدارها سیم ها جدا گانه به ورودی هر لامپ وصل می شوند در این صورت اگر یک لامپ در مسیر این مدار بسوزد در نتیجه مدار قطع نشده و بقیه ی لامپ ها روشن می مانند

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 2 آبان 1393برچسب:, | 16:53 | نویسنده : علی اکبری |