خوراک سالم

                    

تامین انرژی و مواد لازم برای فعالیت های ذهنی کودکان علاوه بر اینکه سلامت جسم آنها را تامین می کند بلکه به آنها کمک می کند تا از ساعات حضور در کلاس ها بهترین بهره را ببرند و یادگیری مطالب درسی به بالاترین حد ممکن خود برسد . این انرژی هم از طریق  صبحانه که مهمترین وعده غذایی دانش آموزان است و هم از طریق میان وعده هایی که در زنگ تفریح دانش آموزان تهیه می شود بایستی تامین گردد.

 

 

مصرف مواد غذایی مثل پفک ، چیپس ، انواع شکلات و .. امروزه در مدارس بسیار معمول است . در حالیکه این مواد نه تنها هیچ نوع انرژی و مواد مغذی به بدن دانش آموز نمی رساند بلکه حاوی رنگها ، اسانس ها و روغن مضر هستند و با ایجاد سیری کاذب ، دانش آموزان را از خوردن مواد غذایی لازم و ضروری باز می دارند . علاوه بر اینها با داشتن چربی های مضر زمینه ابتلا انواع بیماری ها را ایجاد می کند .

 

 

کارشناسان امر تغذیه برای راهنمایی مدیران و والدین دانش آموزان توصیه می کنند موارد ذیل را جهت بهبود تغذیه دانش آموزان مد نظر قرار دهند :

 

1 -  والدين عزيز كمي راحت طلبي را كنار بگذاريد و با كمي صرف وقت ميان وعده مناسبي براي زماني كه كودكتان در مدرسه است ، ترتيب ببينيد .

2 -  ميان وعده غذايي بايد براحتي قابل حمل باشد ، مصرف آن راحت بوده و در زمان كوتاه زنگ تفريح يا ورزش مورد استفاده قرار گيريد . در اين خصوص از سليقه و ميل كودك خود نيز جويا شويد .

 

 

3 -  يكي از نيم چاشت هاي بسيار مناسب گذاشتن چند عدد خرما همراه با گردو مي باشد . خرما داراي كلسيم ، منيزيوم ، فسفر ، آهن و ويتامين هاي E - B - A و مقداري هم ويتامين C است . به دليل انرژي بخش بودن ، حمل راحت ، استفاده سريع ، مصرف آن در زنگ هاي تفريح و قبل از زنگ ورزش مفيد است .

 4 -  انجير خشك هم از مواد مغذي است كه معمولاً كودكان از خوردن آن استقبال مي كنند . انجير داراي كلسيم ،آهن ، فسفر ، پتاسيم ، پروتئين ، چربي ، قند و ويتامين هاي C - B - Aاست . انجير نيز بدليل سهولت در حمل و مصرف توصيه مي شود .

5 -  گذاشتن حداقل يك نوع ميوه فصل مثل سيب يا مركبات (پرتقال ، نارنگي ، ليموشيرين ، موز و گلابي) نيز توصيه مي شود . به خصوص اگر براي كودكتان بيسكويت يا مواد قندي گذاشته ايد مصرف سيب باعث پاك كردن مواد غذايي از دندان ها خواهد شد .

6 -  ميوه هاي خشك نظير برگه هلو ـ آلو ـ توت خشك ، كشمش ، نخودچي و مغز ميوه ها مانند گردو ، فندوق ، بادام تهيه كنيد و به تناوب مقدار كمي از آن را روزانه براي كودك خود بگذاريد . اين مواد خوراكي داراي مقدار زيادي آهن هستند و مصرف آن بين دو وعده غذاي اصلي بسيار مفيد است . كمبود آهن باعث احساس خستگي ، رنگ پريدگي ، ضعف حافظه و تمركز مي شود و اين مواد با جبران كمبود آهن سبب شادابي و افزايش هوش خواهند شد .


 

7 -  يك لقمه آماده از نان و پنير و گردو يا سيب زميني پخته كه براحتي مي توان آن را در منزل تهيه كرد هميشه در مدرسه به عنوان يك نيم چاشت لذيذ بوده و هست .

8در صورتی كه در بوفه مدارس به جای غذاهای ناسالم و كم ارزش مواد غذایی مفید نظیر انواع میوه عرضه شود ، عادات غذایی كودكان تا حد زیادی اصلاح می شود.  عادات غذایی دوستان و هم سن و سالان تاثیر زیادی بر الگوی غذایی دانش آموزان دارد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, | 22:31 | نویسنده : علی اکبری |