عنوان موضوع ارسالی :  پرورش خلاقيت و ايده پردازي
صاحب نظران در زمينه روش هاى آموزش و پرورش خلاقيت نظرياتى را ابراز كرده اند. به عنوان نمونه، تورنس، دانشمند معروف، براى رشد و پرورش خلاقيت توصيه هايى را به والدين و مربيان مى نمايد تا از اين طريق بتوانند زمينه را براى بروز خلاقيت فرزندان و متربيان خود آماده نمايند.


. تجسم([29]) قوى: توانايى تصور و تجسم اشيا، مفاهيم و فرايندها امكان بروز خلاقيت را بيشتر مى كند. بهتر است تصويرها زنده، متنوع، روشن و قوى
باشند. تحريك كنجكاوى، انواع بازى هاى فكرى، نقاشى، تجسم آنچه بيان يا خوانده مى شود و دستكارى تصاوير روش هاى مفيدى براى اين مهارت مى باشد.


2. درك مطلب: در اين زمينه بايد مطلب اصلى فهميده شود و موارد غيراساسى و بى مورد را كنار گذاشت. براى آموزش اين مهارت به عنوان نمونه مى توان داستانى را براى كودكان خواند و از آن ها خواست تا اصل مطلب را به تصوير بكشند و يا آن را به شعر درآورند و يا خلاصه نمايند. هرچه مطلب ساده و
روشن باشد، دريافت اصل مطلب راحت تر است.


 

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, | 8:7 | نویسنده : علی اکبری |

عنوان :علم بهتر است یا ثروت؟ از نگاه حضرت علی (ع)
فردی از حضرت علی(ع) پرسید:یا علی! سؤالی دارم. علم بهتر است یا ثروت؟

- حضرت علی(ع) در پاسخ فرمودند : علم بهتر است؛

زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد.

مرد که پاسخ سؤال خود را گرفته بود، سکوت کرد.

در همین هنگام مرد دیگری وارد مسجد شد و همانطور که ایستاده بود بلافاصله پرسید:

- اباالحسن! سؤالی دارم، میتوانم بپرسم؟

امام در پاسخ آن مرد گفتند: بپرس!

مرد که آخر جمعیت ایستاده بود پرسید: علم بهتر است یا ثروت؟

- علی فرمود: علم بهتر است؛ زیرا علم تو را حفظ میکند،
ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی.


 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, | 8:3 | نویسنده : علی اکبری |

  مواد غذایی مفید برای تقویت سلامت مغز و حافظه‏

گروه بین الملل زیست نیوز، به گفته کارشناسان، مواد غذایی که سرشار ازترکیباتی مانند آنتی‌ اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا-3 هستند می توانندبه تقویت سلامت مغز و حافظه کمک کنند. از میوه تا ماهی در ادامه این مطلببرخی از مواد غذایی مفید برای مغز و سلول‌های خاکستری آن را معرفی میکنیم.


گردو

شگل گردو همانند مغزهای کوچک است و شاید مادر طبیعت از این طریق به ما میگوید که مصرف آن برای چه چیزی مفید است. بنابر نتایج مطالعه‌ای که طی"کنفرانس بین المللی بیماری آلزایمر" در سال 2010 ارائه شد، موش‌هایمبتلا به آلزایمر پس از تغذیه با گردو شاهد تقویت یادگیری و قدرت حافظهبوده‌اند. گردو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده که به گفته برخی پژوهشگرانمی تواند با آسیب سلول‌های DNA مغز ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدنانسان مقابله کند.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, | 7:58 | نویسنده : علی اکبری |
عنوان مطلب:  ایده هایی برای تشویق کودکان و دانش آموزان به مطالعه‏
شرح مطلب ارسالی  :
 



از سری مقاله های علوم تربیتی 8 « ایده هایی برای تشویق کودکان و دانشآموزان به مطالعه »


خودتان هم مطالعه کنید. یکی از بهترین راه ها برای تشویق کردن بچه ها بهمطالعه این است که خودتان الگوی آنها باشید. اگر بچه ها ببینند که خودتانهم کتاب می خوانید و از مطالعه لذت می برید، احتمال اینکه آنها هم چنینعادتی پیدا کنند و این فعالیت ها را پیش بگیرند بیشتر است.

 به آنها کتابهدیه دهید. کتاب هدیه ای نسبتاً ارزان و بسیار مفید است. به علاوه چیزیکه به صورت هدیه به کسی داده شود ارزش و احترام بیشتری پیدا میکند. بچههای من همیشه از طرف مادربزرگشان کتاب هدیه می گیرند و وقتی او با اینهدایا پیششان می آید بسیار خوشحال می شوند. مطالعه را به صورت یک تفریح
درآورید.

چیزی که از آن لذت برده شود همیشه مورد علاقه است. داستانکتابها را به صورت نمایش درآورید، صدایتان را عوض کنید و بچه ها را سرشوق بیاورید. اگر داستان را خسته کننده و حوصله سر بر برای بچه ها  بخوانید، هرچقدر هم که داستان جالب و جذابی باشد، آنها اشتیاقی برایدنبال کردن آن نخواهند داشت. مرتب کتاب بخوانید.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, | 7:56 | نویسنده : علی اکبری |
عنوان مطلب:  راهکارهاي پيشنهادي براي پرورش خلاقيت و رفتار خلاق در كودكان
شرح مطلب ارسالی  :
 



راهکارهاي پيشنهادي براي پرورش خلاقيت و رفتار خلاق در كودكان


1- فرصت هايي به امور پيش بيني نشده در برنامه ريزي خلاق اختصاص داده شود.
2- در گزينش و سازمان دهي برنامه ريزي آموزشي به تجارب اصيل، سيال و انعطاف پذير كه در اصل در برگيرنده سه اصل خلاقيت است، بيشتر توجه كنيم (با توجه به تجربيات آموختني و سازمان دهي اين تجربيات)
3- جذب دانش، توأم با تفكر نقادانه و تحليل
4- سؤالات «غريب» ، «غير معمول» و «عجيب» دانش آموزان را نبايد ناديده گرفت.
5- سعي كنيد در همه فكرها نكات مثبت را بيابيد. به فكرها، سؤالات، برچسب «احمقانه»، «بد» و «نا مربوط» نزنيد كه باعث مي شود دانش آموزان سؤالات بهتري مطرح نسازند.
6- بهترين روش اين است كه سؤالات «احمقانه و نامربوط» با مطالبي از سوي خود شما دنبال شود و از ياد گيرنده بخواهيد در مورد مسئله بيشتر فكر كند.
7- به طور منظم به خلاقيت دانش آموزان خويش پاداش دهيد. بسياري از دانش آموزان نشان داده اند كه با دريافت پاداش براي فعاليتهاي خلاقانه، رفتار خلاقه اشان افزايشيافته است.
8- از دانش آموزان خويش انتظار خلاقيت را داشته باشيد و آن را طلب كنيد.
9- از نظر نمره و امتياز به «خلاقيت» بايد امتياز اضافي داد.
10- براي رفتارهاي خلاق الگو نشان دهيد.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, | 7:48 | نویسنده : علی اکبری |
عنوان مطلب:  روشهای عملی تقویت ذهن کودکان
شرح مطلب ارسالی  :
 

 


شاید به‌ عنوان‌ والدین‌ کودکان‌ پنج‌ تا نـُه ساله‌ فکر کنید، تمام‌ تلاش‌ خود را برای‌ رشد ذهنی‌ فرزندانتان‌ انجام‌ داده‌اید. از هنگام‌ نوزادی‌ برایشان‌ کتاب‌ خوانده‌اید، سرگرمیهای‌ فکری‌ و اسباب ‌بازیهای‌ ذهنی‌ برایشان‌ تهیه‌ کرده‌اید، آنها را با کتابخانه‌ آشنا کرده‌اید و اکنون‌ هم‌ در یک‌ مدرسه‌ خوب‌ درس‌ می‌خوانند. اما آیا باید از این‌ پس‌ خیالتان‌ راحت‌ باشد؟ جالب است بدانیم که که پدر و مادر با تشویق‌ هر گام‌ کوچک‌ کودک ، کمک‌ بزرگی‌ به‌ خلاقیتهای‌ بزرگتر وی‌ در آینده‌ خواهند کرد. اکنون‌ محققان‌ معتقدند که‌ تحریکات ذهنی کودکان از سوی والدین نقشی‌ بسیار مهم‌ در تقویت‌ هوش‌ آنان‌ دارد.


نقش‌ پدر و مادر تنها به‌ دوران‌ کودکی‌ و نوجوانی‌ محدود نمی‌شود، زیرا فرزندان‌ در جوانی‌ و بزرگسالی‌ هم‌ به‌ پشتیبان‌ و راهنما نیاز دارند.بنابراین‌ به‌ نظر می‌رسد به‌ منظور برنامه ‌ریزی‌ کمک‌ به‌ ذهن‌ فرزندان‌ ، محدودیت‌ زمانی‌ داریم. دانشمندان‌ معتقدند نیازی‌ نیست‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ این‌ هدف‌ ، آموزشهای‌ رسمی‌ خاصی‌ را برای‌ کودک‌ در پیش‌ بگیریم. آنچه‌ ضروری‌ است‌ ایجاد فضای‌ مناسب‌ و تحریک‌ کننده‌ برای‌ تعلیم‌ روزمره‌ است‌ و برای‌ این‌ منظور ، متخصصان‌ رعایت‌ توصیه‌های‌ زیر را از ابتدای‌ کودکی‌ پیشنهاد می‌کنند.

عناصر افزایش‌ هوش‌ کودک‌



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, | 7:46 | نویسنده : علی اکبری |

عنوان مطلب:  چند توصیه برای پرورش خلاقیت کودکان

یکی از تفاوتهای مهم کودکان خلاق با دیگر کودکان بر خورداری از عزت نفس و داشتن اعتماد به نفس بالا است. دلیل این نکته هم واضح است، خلاقیت نیاز به بستری پرواننده توام با ایجاد حس اعتماد و داشتن شجاعت در ابراز ایده های نو دارد و کودکانی که از عزت نفس کافی برخوردار نیستند و در محیط انضباط خشک و آهنین و بدون تشویق و ملاطفت بزرگ می شوند همیشه ترسی نهفته از اینکه مورد پذیرش قرار نگیرند و یا احیانا تنبیه شوند دارند که مانع بزرگی در مقابل خلاقیت کودکان و البته بزرگسالان است.
توصیه های این نوشته برای پرورش خلاقیت کودکان در خانواده، تقویت خلاقیت دانش آموزان در مدرسه و حتی متناسبا برای موضوع خلاقیت در بزرگسالی کاربرد دارد.
توصیه اول:
برای بچه ها وقت بگذارید، با آن ها بازی کنید، برای کودکان کتاب بخوانید و با آن ها کاردستی درست کنید.
توصیه دوم :



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, | 7:42 | نویسنده : علی اکبری |

عنوان مطلب:  تکنیک های خلاقیت برای کودکان
چهار پایه ی سینکتیز عبارتند از :

۱) خلاقیت در زندگی روزمره دارای اهمیت است. خلاقیت منحصر به فرد آثاربزرگ هنری یا اختراعات نیست بلکه در کلیه مسائل زندگی می توان خلاقیت رامشاهده نمود.

۲) جریان خلاقیت راز گونه نیز قابل نیز قابل توصیف است . در گذشته بهخلاقیت جنبه اسرار آمیز می دادند و آن را قابل آموزش نمی دانستند ، درحالی که این دیدگاه دیگر مردود است و می توان خلاقیت را آموزش داد.

۳) اختراع خلاق در تمام رشته ها مشابه است و به وسیله ملاک عقلی مشخص می گردد.

۴) ابداع و تفکر خلاق در فرد و گروه مشابه یکدیگر است.

گوردون معتقد بود که در حل خلاق مسائل ، عوامل غیر منطقی ذهن بشر حائزاهمیت بیشتری است تا جنبه های عقلانی و منطقی اش عناصر غیر معقول موجبایجاد افکار تازه می شود. سینکتیز ما را به دنیایی تا اندازه ای غیرمنطقی می کشاند، تا مسائل را در شکلهای جدیدی ببینیم . از طریق سینکتیزمی توان یک استعاره ساخت ساخت تا دانش آموزان بتوانند افکار خویش را رشدداده و به محتوای آنها از چشم اندازی نو نگاه کنند مثلاً از دانش آموزبخواهیم به شباهت های کتاب درسی اش و رودخانه فکر کند.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, | 7:39 | نویسنده : علی اکبری |

عنوان مطلب:  چگونه کنجکاوی کودکان خود را تحریک کنیم؟
كودكان به طور طبيعي كنجكاو هستند، زيرا هرچه در اين دنيا مي بينند براي آنها جالب و تازه است: خواه يك مورچه باشد كه خرده ناني را كه چند برابر خودش است به سمت لانه مي كشد، يا حلزوني باشد كه در گوشه يك پياده روي باران زده به راه خود ادامه مي دهد.

البته اين حس كنجكاوي طبيعي كودك شما، در صورتي كه با يكي از كارهاي فوري شما (مثلا رساندن كودك به مهدكودك در اول صبح براي اينكه به موقع در محل كارتان حاضر شويد) همزمان شود، ممكن است حواس شما را از كارهاي اصلي تان  غافل كند؛ علاوه بر اين شايد توجه به اين نكته كه در دنياي كودك، راه رفتن يك حلزون از كارهاي شما مهمتر است، برايتان چندان خوشايند نباشد! در اينجا چند راه براي بهره بردن از كنجكاوي كودك و تبديل كردن آن به يك تفريح شاد و هيجان انگيز، ارائه شده است:

سفرهاي اكتشافي ترتيب دهيد



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, | 7:35 | نویسنده : علی اکبری |


پرورش خلاقیت یك شخص در واقع خیلی جالب و ساده است باید سعی كنید :

۱- بچه ها را به سمت دو چیز تشویق كنید ، یكی از طرح ریزی برای برنامه ها مهارتهای - هنری و ادبی در مورد خود جوش بودن و داشتن انگیزه از طرف آنها ، كار هنری یك كشف و خلاقیت فردی است كه هر كدام از كودكان باید خودشان این كار را انجام دهند . مكانی را به عنوان مركز فعالیت هنری در آشپزخانه یا اتاق نشیمن خود در نظر بگیرید . به این ترتیب كودكان می توانند این خلاقیت ها را تخلیه كنند

۲- كودكان را به خلق آثاری كه به روش های جدید و ابتكاری به وجود می آیند ، تشویق كنید . و انتظار نداشته باشید كارهای هنری آنها شبیه نمونه هایی باشد كه دیگران انجام داده اند . آنها را تشویق كنید تا به روشهای جدید خودشان این مهارتها را به دست آورند . به آنها بگویید ( من منتظرم ببینم ، چه اتفاقی می افتد اگر ... ) این جمله را آنها با توجه به تخیلاتشان می سازند .

۳- به كودكان اعتماد به نفس بدهید تا بتوانند ، توانایی های خود را بروز دهند . اگر از شما خواستید كه ( با هم كار كنیم ) به آنها بگویید كه دوست دارید ببینید كه خودشان چه كار می كنند . اما انتظار نداشته باشید كاری كه كودكان خلق می كنند شبیه به كار بزرگسالان باشد . بچه های كوچك دارای تازگی و خلاقیتهای خاص و مخصوص به خود هستند .

۴- در لذت بردن و پردازش بر روی خلاقیتهای هنری بیشتر از نتیجهٔ آنها تاكید كنید . خصوصیات زیباشناسی و هنری كار كودكان مهمتر از بیان و ابراز خلاقیتهای آنها نمی باشد .

۵- با به نمایش گذاردن كارهای هنری كودكان می توان در پرورش خلاقیت و استعداد آنها موثر بود و با ابراز عقیده در مورد آن ها سطح كارهایشان را بالا ببرد .

 

منبع : برگرفته از  http://www.kamranieh.com



تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, | 7:33 | نویسنده : علی اکبری |
زندگینامه امام علی بن موسی الرضا عليه السلام

دفعات نمایش : 91

امام علي ‌بن موسي‌الرضا عليه‌السلام هشتمين امام شيعيان از سلاله پاك رسول خدا و هشتمين جانشين پيامبر مكرم اسلام مي‌باشند. ايشان در سن 35 سالگي عهده‌دار مسئوليت امامت ورهبري شيعيان گرديدند و حيات ايشان مقارن بود با خلافت خلفاي عباسي كه سختي‌ها و رنج بسياري رابر امام رواداشتند و سر انجام مامون عباسی ايشان رادرسن 55 سالگی به شهادت رساند.دراين نوشته به طور خلاصه, بعضی ازابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی می نماييم.

 

نام ،لقب و كنيه امام :

نام مبارك ايشان علي و كنيه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترين لقب ايشان "رضا" به معناي "خشنودي" مي‌باشد. امام محمدتقي عليه‌السلام امام نهم و فرزند ايشان سبب ناميده شدن آن حضرت به اين لقب را اينگونه نقل مي‌فرمايند :" خداوند او را رضا لقب نهاد زيرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمين از او خشنود بوده‌اند و ايشان را براي امامت پسنديده اند و همينطور ( به خاطر خلق و خوي نيكوي امام ) هم دوستان و نزديكان و هم دشمنان از ايشان راضي و خشنود بود‌ند".



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 2 مهر 1392برچسب:, | 23:17 | نویسنده : علی اکبری |

 

اسرار انگیزترین آثار باستانی

دفعات نمایش : 185

ناهای تاریخی در سراسر جهان، برای احترام به افراد مهم یا جنبش های سیاسی، مذهبی، و تاریخی ساخته شده اند. هدف و پیام بسیاری از این بناها آشکار است، امّا برخی از آنها عجیب تر و مبهم تر هستند. در اینجا به برخی از این آثار عجیب از سراسر این کره خاکی اشاره می کنیم.

 




1. کارهنج- ایالات متحده آمریکا
در گوشه ای از شمال غربی نبراسکا، نسخه عینی منحصر به فرد از استون هنج انگلستان از دشت های بلند، سر بر افراشته است. کارهنج در سال 1987 و با اتومبیل های آن زمان که خاکستری رنگ بودند، به مانند استون هنج ساخته شد. این مکان توسط جیم ریندِرز ساخته شد، به عنوان یادبودی برای پدرش. مکانی که پیشتر مزرعه پدرش بود.




ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 2 مهر 1392برچسب:, | 23:12 | نویسنده : علی اکبری |
صفحه قبل 1 ... 15 16 17 18 19 ... 20 صفحه بعد